Funkcionális edzésről

Funkcionális edzésről 2017-03-25T10:00:03+00:00

Napjainkban a hanyag vagy görnyedt testtartás, a gerincferdülés már népbetegségnek számít a rengeteg számítógép előtt végzett ülő munka miatt. De akár ide vehetjük a telefonunk állandó nyomogatásakor felvett testtartást is. Ilyenkor a gerincünk a számára legkényelmesebb tartást veszi fel.

És hogy mi történik ezután? Nos, bizonyos izmok elgyengülnek, mások túlzottan megerősödnek, így amikor terhelésről van szó (legyen az akár egy sztenderd „Húzd ki magad!” vagy „Hajolj előre” utasítás), az erősebb izmok dolgoznak, a gyengék pedig pihennek. Ez nyilvánvalóan aránytalanságokhoz vezethet, és erősíti a helytelen mozgások rögzülését.

Ha nem hiszed, nyugodtan próbáld ki! Húzd ki magad erőteljesen, vállak hátra!

Vagy végezz el egy szabályos guggolást, ahol a térd nem jöhet be a lábfejek elé! A lábszár és a comb 90 fokos szöget zárjon be! Ezt tartsd meg egy percig.

Na, hogy ment?

Ha nem túl sikeresen, nos akkor az a rossz hírem, hogy valószínűleg az ilyen gyakorlatok végzésekor nem helyes a tartásod. Ezáltal bármit is csinálsz,  aránytalanul terheled magad, és sokszor nem is azok az izmok erősödnek, amiket te szeretnél. Még rosszabb esetben sérülhetnek az ízületeid! Tehát akaratlanul ártasz magadnak!

Mikor segítenek rajtad a funkcionális edzésformák? Akkor, ha

  • növelni szeretnéd az állóképességedet, esetleg erősíteni a tartóizmaidat
  • energikusabban akarod érezni magad
  • vagy szép izmokat fejlesztenél

Hogy mik közül választhatsz?

Természetesen itt nincs szükség eszközökre, néha a saját karod/lábad megtartása, emelgetése is feladja a leckét. Emellett persze léteznek olyan edzésformák, amiket valamilyen eszköz segítségével végezhetsz.

Az legnépszerűbbek közé tartoznak a TRX, Kettlebell vagy a Gflex.